Avrupa Birliği’nin Karbon Sınırı Ayarlama Mekanizması (SKDM, en.CBAM), karbon kaçağı sorununu ele almayı ve AB’nin iddialı iklim hedeflerinin yüksek karbon ayak izine sahip malların ithalatı nedeniyle kontro altına alınmasını amaçlayan önerilen bir politikadır. SDKM, belirli ithal ürünlere karbon içeriklerine göre tarifeler uygulayarak karbon emisyonlarını azaltmayı ve Avrupa sanayilerini korumayı amaçlıyor.

SKDM İLE İLGİLİ AYRINTILI BİLGİ ALMAK İÇİN 0212 881 6300 NOLU TELEFONUMUZ ARAYABİLİR YADA bilgi@gozlemcevreisg.com.tr e mail atabilirsiniz

SKDM tüzüğünü ne gibi etkileri olacaktır?

Karbon Sınırı Ayarlama Mekanizmasının Türkiye dahil AB üyesi olmayan ülkeler üzerindeki etkileri önemli ve çok yönlü olabilir:

  1. Ekonomik Etkiler: AB’ye yüksek karbon ayak izine sahip mallar ihraç eden AB dışı ülkeler, CBAM nedeniyle artan maliyetlerle karşı karşıya kalabilir. Karbonla ilgili gümrük vergilerinin uygulanması, ürünlerini Avrupalı tüketiciler için daha pahalı hale getirebilir, potansiyel olarak talebi azaltabilir ve ihracat gelirlerini etkileyebilir.
  2. Rekabet Baskısı: CBAM, AB dışındaki ülkeleri, AB pazarında rekabetçi kalabilmek için ürünlerinin karbon ayak izini azaltmaya teşvik edebilir. Bu, bu ülkelerde inovasyonu ve daha temiz teknolojilere yatırımları teşvik edebilir.
  3. Ticari İlişkiler: CBAM’ın uygulamaya konması, AB ile AB dışı ülkeler arasında ticari gerilimlere ve anlaşmazlıklara yol açabilir. Bu ülkeler CBAM’ın korumacı veya ayrımcı olduğunu iddia edebilir.
  4. Karbon Azaltma Teşvikleri: CBAM, AB üyesi olmayan ülkeleri tarifelerden kaçınmak ve AB pazarında rekabetçi kalabilmek için daha sıkı iklim politikaları benimsemeye teşvik edebilir. Bu, iklim değişikliğiyle mücadelede daha büyük küresel çabalara yol açabilir.
  5. İdari Yük: AB dışındaki ihracatçıların, ürünleriyle ilişkili karbon emisyonlarına ilişkin doğrulanabilir veriler sağlaması gerekecektir. Bu, idari yükler ve uyumluluk zorlukları yaratabilir.
  6. Hassas Sektörlere Yönelik Risk: AB dışı ülkelerdeki, ağırlıklı olarak karbon yoğun üretim yöntemlerine dayanan bazı endüstriler daha ciddi şekilde etkilenebilir. Ekonomileri bu tür sektörlere büyük ölçüde bağımlı olan ülkeler, daha temiz teknolojilere geçişte zorluklarla karşılaşabilirler.
  7. İkili Anlaşmalar: AB üyesi olmayan ülkeler, CBAM’ın etkilerini azaltmak için ikili anlaşmalar müzakere etmeyi veya karbon fiyatlandırma mekanizmalarının karşılıklı tanınmasını isteyebilir.

AB ile önemli bir ticari ilişkisi bulunan Türkiye örneğinde CBAM’ın önemli etkileri olabilir. Türkiye AB’nin bir parçası değil ancak AB ile bir gümrük birliği var, bu da onun Avrupa pazarına derinlemesine entegre olduğu anlamına geliyor. Türk ihracatçıları CBAM gerekliliklerine uyum sağlama ve ürünlerinin karbon verimliliğini sağlama konusunda zorluklarla karşılaşabilir.

SDKM raporlama zorunluğu ne zaman başlıyor?

Düzenleme 2021 eylül ayında yayımlanmış olup 1 Ekim 2023 den itibaren raporlama süreci başlamıştır.

Raporlar 3 aylık periyodlarla hazırlanacaktır. 3 aylık periyodlarında 1 ay içerisinde beyanların hazırlanmış olması gereklidir.

CBAM implementation calendar – SKDM Uygulama planı

Düzenleme nasıl işleyecektir? Doğrulama gerekmekte midir? SKDM’nin Türkiye sanayisine etkisi ne olacaktır.

Uygulanacağı belirli ürünler ve tarife oranları da dahil olmak üzere CBAM’ın ayrıntılarının hala geliştirilmekte olduğunu ve tam etkisinin mekanizmanın nihai tasarımına ve uygulanmasına bağlı olacağını belirtmek önemlidir. AB üyesi olmayan ülkeler ve Türkiye’nin, AB iklim politikaları ve ticaret düzenlemelerinin gelişen yapısını yakından izlemesi ve bunlara uyum sağlaması gerekecektir.